@article { author = {abbasi, zakiya}, title = {A Study of the Elements of the Curriculum of Moral Education in Higher Education Based on the Holy Quran Based on the Interpretation of Al-Mizan}, journal = {Qualitative Research in Curriculum}, volume = {3}, number = {8}, pages = {1-27}, year = {2017}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبائی}, issn = {2476-5783}, eissn = {2476-5791}, doi = {10.22054/qric.2019.27922.188}, abstract = {The purpose of this article is study the elements of the curriculum of moral education in higher education based on the Holy Qur'an based on the interpretation of al-Mizan. To this end, Qur'anic verses and interpretations related to moral education of Al-Meizan's were used. This paper deals with the qualitative approach and analyzes the elements of moral education using the method of analysis of the subject. In this study, using the theme analysis of Quranic verses, according to the interpretation of al-Mizan, the following two domains of beliefs and behaviors are extracted and the same categories and the following six major themes are categorized into the main categories of the title "criteria" and their sub-categories related to them The title "below" and appropriate criteria and criteria have been established. Accordingly, the elements of the curriculum model of moral education in higher education are in line with ethical teachings of the Holy Quran based on the interpretation of al-Mizan, which has coherent, proportionate, and intrinsic harmony between the basics, the principles and the selected elements of the proposed curriculum. Then, with a semi-structured interview, the opinion of the curriculum specialists on the features of ethical education elements in higher education was to adopt a moral education platform composed of three parts: principles, principles and elements. the application of the model presented at different levels of curriculum design, including the design and development of higher education curricula, and the appropriate framework for the betterment of ethics in the university en Provides}, keywords = {moral education,Higher education,Qur'an,interpretation of al-Mizan}, title_fa = {بررسی عناصرالگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی در آموزش عالی بر مبنای قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان}, abstract_fa = {هدف این مقاله بررسی عناصرالگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی در آموزش عالی بر مبنای قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان است. بدین منظور از آیات قرآن کریم و تفاسیر مرتبط با تربیت اخلاقی تفسیر المیزان بهره گرفته شد. این نوشتار با رویکردکیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون به بررسی عناصر تربیت اخلاقی می پردازد. در این پژوهش با استفاده از تحلیل مضمون آیات قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان ، مضامین ذیل دو حیطه باورها و رفتارها استخراج ومقوله‌های مشابه و مقارن ذیل شش تم اصلی دسته بندی می شود به مقوله‌های اصلی عنوان "معیار" و به مقوله‌های فرعی مرتبط با آن‌ها عنوان "زیر معیارداده و آنگاه بین معیارها و زیرمعیارهای تولیدشده ارتباط مناسب برقرار شد. براین اساس عناصر الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی در آموزش عالی همسو با آموزه‌های اخلاقی قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان انتخاب که یک انسجام ، تناسب و هماهنگی درونی مناسب بین مبانی، اصول و عناصر انتخاب شده برنامه درسی پیشنهادی وجود دارد. سپس با مصاحبه نیمه ساختار یافته نظر متخصصان برنامه‌ریزی درسی در خصوص ویژگی عناصر تربیت اخلاقی در آموزش عالی اتخاذ والگوی تربیت اخلاقی متشکل از سه بخش مبانی، اصول و عناصر طراحی شد. هرکدام از بخش های الگو منطبق با مبانی قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان ارائه شد، بکارگیری الگوی ارائه شده در سطوح مختلف برنامه ریزی درسی اعم از طراحی و تدوین برنامه های درسی آموزش عالی و .. بستر مناسب را برای تربیت اخلاقی هرچه بهتردر محیط دانشگاه را فراهم می سازد.}, keywords_fa = {تربیت اخلاقی,آموزش عالی,قرآن کریم,تفسیر المیزان}, url = {https://qric.atu.ac.ir/article_9354.html}, eprint = {https://qric.atu.ac.ir/article_9354_c427297a31b6b869d0a54126e2e6ab13.pdf} }