@article { author = {Khaleghinezhad, Seyed Ali and maleki, hassan and hakimzadeh, rezvan}, title = {Critique of postmodern viewpoint in curriculum based on philosophical foundations‏ ‏of ‎Islamic education}, journal = {Qualitative Research in Curriculum}, volume = {1}, number = {1}, pages = {41-60}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبائی}, issn = {2476-5783}, eissn = {2476-5791}, doi = {10.22054/qric.2015.1847}, abstract = {In recent years, there is various discussions around of being substitute postmodernism ‎viewpoint as type of thinking and cultural and cultural-social view to humans’ problems and ‎beliefs to modernism viewpoint in different subjects is common. So that, field of education in ‎generally and curriculum in specially shape engage in flow. According to, present study has ‎done to examine characteristics of postmodern philosophical foundations’ in curriculum and ‎critique of this foundations based on philosophical foundations’ of Islamic education. Method ‎of this research is documental-analytical. Results of this study has showed that philosophical ‎foundations of postmodern curriculum placed in ontological principals upon unbelief to ‎metaphysics; anthropology principals upon shaping of human Essenes via social, historical and ‎cultural relations; epistemological principals upon rejection of wisdom, oracle, temperament and ‎master of linguistic as center of conscious; axiology principals upon center of person and was ‎relative of cosmological principals; aesthetic principals upon subjective criteria of aesthetic ‎and escape of surface understanding and contemplation in essence of experimental aesthetic. In ‎opposition to philosophy foundations’ of postmodern curriculum, philosophy foundations’ of ‎Islamic education placed in ontological principals upon beliefs to metaphysic; anthropological ‎principals upon shaping of human essences based on oracle; epistemological principals upon ‎human ability to reach wisdom; axiological principals emphasis on Quran, Islamic ‎foundations, and absolute and changeable values; aesthetic principals emphasis on person’s ‎inherent interest to aesthetic and objective and subjective criteria of beauty. ‎}, keywords = {postmodern curriculum,Islamic education,philosophy foundations.‎}, title_fa = {نقد دیدگاه پست مدرنیسم در برنامه‌درسی با شاخص‌های مبانی فلسفی تربیت اسلامی}, abstract_fa = {در سال های اخیر بحث‌های متعددی پیرامون جایگزین شدن دیدگاه پست مدرن به عنوان نوعی تفکر و نگاهی فرهنگی –اجتماعی به ‏مسائل و باور های انسان ها با دیدگاه مدرنیسم در موضوعات مختلف در جریان است. عرصه‌ی تعلیم وتربیت به شکل عام و برنامه درسی ‏به شکل خاص نیز درگیر این جریان شده است. براین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های مبانی فلسفه پست مدرنیسم در ‏برنامه درسی و نقد این مبانی با شاخص‎‌‎های مبانی فلسفی تربیت اسلامی صورت گرفته است. پژوهش حاضر با استفاده از روش اسنادی-‏تحلیلی صورت گرفته است. یافته‌های حاکی از این است که مبانی فلسفه برنامه درسی پست مدرن در اصول هستی شناختی بر عدم ‏اعتقاد به ماوراءطبیعت؛ در اصول انسان شناختی بر شکل‎‌‎گیری جوهر انسان از طریق روابط اجتماعی، تاریخی و‎ ‎فرهنگی‌؛ در اصول معرفت-‏شناختی بر رد عقلانیت، فطرت، وحی و حاکمیت زبان به عنوان محور آگاهی؛ در اصول ارزش‌شناختی بر محوریت فرد و نسبی بودن اصول ‏جهانشمول و در اصول زیبایی شناختی بر معیار ذهنی زیبایی و دوری از فهم ظاهری و غور در باطن تجارب هنری استوار است. در مقابل ‏مبانی فلسفی تربیت اسلامی در اصول هستی شناختی معتقد به حقیقت ماوراء طبیعی؛ در اصول انسان شناختی بر اعتقاد به متکی بودن ‏وجود حقیقی انسان بر روح؛ در اصول معرفت شناختی بر قابل وصول بودن معرفت؛ در اصول ارزش شناختی بر تکیه بر قرآن و مبانی دین ‏اسلام و ارزش‌های ثابت و متغیر؛ و در اصول زیبایی شناختی بر گرایش ذاتی انسان به زیبایی و عینی و ذهنی بودن زیبایی‌ها استوار است‏}, keywords_fa = {برنامه درسی‎ ‎پست مدرن,تربیت اسلامی,مبانی فلسفی}, url = {https://qric.atu.ac.ir/article_1847.html}, eprint = {https://qric.atu.ac.ir/article_1847_4d1c57a83f523d915cc5d2c788c4708d.pdf} } @article { author = {مرادی, رحیم and مرادی, مرتضی and ملکی, حسن and عبدلی, افسانه}, title = {طراحی و ارائه مدل شایستگی برای برنامه‌ریزان درسی}, journal = {Qualitative Research in Curriculum}, volume = {1}, number = {1}, pages = {61-80}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبائی}, issn = {2476-5783}, eissn = {2476-5791}, doi = {10.22054/qric.2015.1848}, abstract = {The main purpose of this research is design a competency model for curriculum planners. Analysis - inductively method with of the curriculum planner’s expert’s viewpoint was used. To determine the competency model for curriculum planner’s 5-stage methodology Byham & Moyer was used. In the first phase was reviewed subject literature and academic resources. Curriculum experts were interviewed in the second stage - the research community was all experts and theorists curriculum planning in Iran that through theoretical sampling method 18 Curriculum experts were selected, than A list of the required competencies of curriculum planners were extracted. And in third stage were completed A list of competencies that based on the first and second phase, which includes 30 components. In four step, to validate the required competence of curriculum planners, Researcher made questionnaires were used that validate approved from view point of experts and reliable test with has been determined 88 % Cronbach's alpha coefficient. To analyze the data after recorded them in SPSS software was used one-sample T -test to validate the competences. In the final, The assumes model of required competence curriculum planners}, keywords = {competence,Design,curriculum planners,Model}, title_fa = {طراحی و ارائه مدل شایستگی برای برنامه ریزان درسی}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش طراحی یک مدل شایستگی برای برنامه‌ریزان درسی است. روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، تحلیلی- استنتاجی توام با بهره‌گیری از دیدگاه‌های متخصصین برنامه‌ریزی درسی است. جهت تعیین مدل شایستگی برنامه‌ریزان درسی، از متدولوژی 5 مرحله‌ای بی‌هام و مایر استفاده شد. بر این اساس در مرحله اول ادبیات موضوع و منابع علمی بررسی گردید. در مرحله دوم طی فرایند مصاحبه که جامعه پژوهشی آن تمام متخصصین و نظریه‌پردازان برنامه-درسی در ایران بودند، از طریق روش نمونه‌گیری نظری با 18 نفر از متخصصین برنامه درسی، فهرستی از شایستگی‌های مورد نیاز برنامه‌ریزان درسی استخراج شد و در مرحله سوم فهرستی از شایستگی‌ها براساس مرحله اول و دوم که شامل 30 مؤلفه بود تهیه و تکمیل گردید. در مرحله چهار، جهت اعتباریابی شایستگی‌های مورد نیاز برنامه‌ریزان درسی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که اعتبار آن از دید متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و پایای آزمون با ضریب آلفای کرونباخ 88% تعیین گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها پس از ثبت آنها در نرم‌افزار spss از آزمون T تک نمونه‌ای برای اعتباریابی شایستگی‌ها استفاده شد. در مرحله آخر مدل مفروض از شایستگی‌های مورد نیاز برنامه‌ریزان درسی، مشتمل بر22 گویه ارائه گردید .}, keywords_fa = {شایستگی,طراحی,برنامه ریزان درسی,مدل}, url = {https://qric.atu.ac.ir/article_1848.html}, eprint = {https://qric.atu.ac.ir/article_1848_63acda91894370072b0c5e52c7faf681.pdf} } @article { author = {صادقی, علیرضا}, title = {Review of social reconstruction theory}, journal = {Qualitative Research in Curriculum}, volume = {1}, number = {1}, pages = {81-100}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبائی}, issn = {2476-5783}, eissn = {2476-5791}, doi = {10.22054/qric.2015.1850}, abstract = {The purpose of this article is a critique of the theory of social reconstruction program. The theory for the fundamental changes the whole curriculum, and teacher and student curriculum as the main actors, play a crucial role in social reform. The method used in this research is descriptive - analytical and to obtain valid data of "document review" interest is taken. A total of four main question for this study based on their design and research process is formed. Therefore, the process is also first explained the origin and cause theories of social reconstruction, then its main propositions extracted and then introduced the pioneers of this theory, explain its implications for the curriculum. Babadsty documents on the one hand and providing a review and evaluate the advantages and disadvantages of Western scholars view them from the perspective of the next section of the article is formed. In the end, we tried to provide a fairly comprehensive discussion of the possibility of such an approach in the formal education curriculum with Iran to be paid more attention. Results showed that the operation of those statements that comply with the reformist vision of social reconstruction of the country's documents, can create movement in the design of the curriculum. But should the extreme view of this theory, especially the decentralization plan, the centrality of the role of teachers and students in the school and induction exaggeration avoided creating fundamental changes in society.}, keywords = {Review,theory of social reconstruction,Curriculum}, title_fa = {نقد نظریه برنامه درسی بازسازی اجتماعی}, abstract_fa = {هدف این مقاله نقد نظریه برنامه درسی بازسازی اجتماعی است. در این نظریه کلیت برنامه درسی در خدمت تغییرات بنیادین جامعه بوده و معلم و دانش‌آموز به‌عنوان کنشگران اصلی برنامه درسی، نقش اساسی در ایجاد اصلاحات اجتماعی جامعه ایفا می‌کنند. روش مورداستفاده در این پژوهش، توصیفی – تحلیلی است و برای دستیابی به داده‌های معتبر از روش «بررسی مستندات» بهره گرفته‌شده است. درمجموع چهار سؤال اصلی برای پژوهش حاضر طراحی و بر اساس آن‌ها فرایند پژوهش شکل‌گرفته است. فرایند کار نیز بدین‌صورت بوده است که نخست منشأ و علت پیدایش نظریه بازسازی اجتماعی تبیین، سپس گزاره‌های اصلی آن استخراج و در ادامه ضمن معرفی پیشگامان این نظریه، دلالت‌های آن برای برنامه درسی تبیین گردید. بررسی اسناد بالادستی کشور از یک سو و ارائه نقد و نظر اندیشمندان غربی و بررسی محاسن و معایب این دیدگاه از منظر ایشان بخش بعدی مقاله را تشکیل داده است. در پایان سعی شده است با ارائه بحث نسبتاً جامعی، امکان طراحی برنامه درسی با این رویکرد در نظام آموزش رسمی ایران مورد مداقه بیشتری قرار گیرد. یافته‌های پژوهش نشان داد عملیاتی کردن آن دسته از گزاره‌های اصلاح‌گرایانه دیدگاه بازسازی اجتماعی که منطبق با اسناد بالادستی کشور نیز هست، می‌تواند جنبش نوینی در طراحی برنامه درسی ایران به وجود آورد. اما باید از طرح نظریات افراط گونه این نظریه به‌ویژه در خصوص تمرکززدایی، محوریت مدرسه و القاء اغراق گونه نقش معلم و دانش‌آموز در ایجاد تغییرات بنیادین در جامعه پرهیز نمود.}, keywords_fa = {نقد,نظریه بازسازی اجتماعی,برنامه درسی}, url = {https://qric.atu.ac.ir/article_1850.html}, eprint = {https://qric.atu.ac.ir/article_1850_b62cfcc228a97725c2e3900dd4c32175.pdf} } @article { author = {mazbouhi, saeed and hajitabar, mohsen and shafiei, saeed}, title = {analysis of curriculum Theory with an emphasis on an a criticsm about Eisner's and McNiell's}, journal = {Qualitative Research in Curriculum}, volume = {1}, number = {1}, pages = {1-20}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبائی}, issn = {2476-5783}, eissn = {2476-5791}, doi = {10.22054/qric.2015.1845}, abstract = {The issue of curriculum ideologies is one of the major and fundamental issues in the field of curriculum. A brief review of the theoretical background of curriculum ideologies over the past decades reveals that a great concern has been addressed to this subject resulting in different classifications and literatures. Eisner and Mac Neil, based on their precious work, are two well-known curriculum scholars deeply interested in curriculum ideologies - related issue. The present paper aims to undertake in-depth study of Eisner’s and Mac Neil’s thoughts in that particular area in order to reflect the different interpretations of curriculum ideologies and give the logical justifications for these understandings. After having reviewed Eisner’s and Mac Neil’s ideas, the researcher made an attempt to introduce key elements of their thoughts mainly through careful consideration to curriculum ideologies. Finally, the findings of the study were analyzed by comparing Eisner’s with Mac Neil’s ideas and some conclusions, as a result, were drawn. Generally speaking, the comparison of the results showed that there were fundamental differences between Eisner’s and Mac Neil’s ideologies and philosophies although they shared some similarities.}, keywords = {Key words: Curriculum,Curriculum ideologies,curriculum Theory,Eisner,Mc Neil}, title_fa = {تحلیلی بر نظریه برنامه‎درسی با تأکید و نقدی برایدئولوژی‎های آیزنر و مک‎نیل}, abstract_fa = {مقدمه: ایدئولوژی‎های برنامه‎درسی یکی از مباحث اساسی و کلیدی حوزه برنامه‎درسی است .مروری بر پیشینه نظری ایدئولوژی‎های برنامه‎درسی در دهه گذشته حاکی از آن است که توجه بسیار جدی به این موضوع شده و آثار و طبقه‎بندی متعددی در این زمینه ارائه گردیده است. بنابراین یکی از حوزه‎های مورد علاقه مک‎نیل وآیزنر، ایدئولوژی‎های برنامه‎درسی است .این مطلب را با نگاهی به نوشته‎های این دو صاحب‎نظر می‎توان دریافت. مقاله حاضر بر آن است تا ضمن بررسی عمیق اندیشه‎های آیزنر و مک‎نیل در این زمینه، تنوع برداشت‎ها از ایدئولوژی‎های برنامه‎درسی و دلایل آن را به گونه‎ای منطقی به تصویر بکشد. برای نیل به این مقصود، ابتدا مروری بر اندیشه‎های هر دو صاحبنظر شده و پس از آن ، با تأملی دوباره در این ایدئولوژی‎ها، نکات کلیدی اندیشه‎های این افراد استنتاج گردیده و در نهایت، با مقایسه ایدئولوژی‎های برنامه‎درسی آیزنر و مک نیل، تحلیل و نتیجه‎گیری انجام شده است. به طور کلی،نتایج این مقایسه نشان می‎دهد که ضمن مشابهت‎ها ،تفاوت اساسی در فلسفه و جهان‎بینی این دو صاحب نظر وجود دارد.}, keywords_fa = {کلیدواژه: برنامه‎درسی,ایدئولوژی‎های برنامه‎درسی,نظریه برنامه‎درسی,آیزنر,مک‎نیل}, url = {https://qric.atu.ac.ir/article_1845.html}, eprint = {https://qric.atu.ac.ir/article_1845_da54e7f869d4bbe0911898a039ea394a.pdf} } @article { author = {nobakht pour, mohsen and لازمی زارع, مهسا}, title = {Contingency management track the effectiveness of decentralization of curriculum}, journal = {Qualitative Research in Curriculum}, volume = {1}, number = {1}, pages = {21-40}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبائی}, issn = {2476-5783}, eissn = {2476-5791}, doi = {10.22054/qric.2015.1846}, abstract = {One of the major issues of education and decentralization in education is the focus of the world; Look static to the current curriculum of the efficiency and effectiveness of education is not necessary. The aim of this study is to provide a model with a dynamic look and taking into account the environmental requirements for cross curriculum centralization and decentralization in the way of an effective way. In this model of centralization and decentralization per se is not considered good or bad, but that appropriate environmental requirements or inappropriate degree of decentralization measures. Qualitative research and data collected is through observation, interview and library study. In this discussion of the models offered by Izadi and Mehr Mohammadi discussed, The proposed model known as contingency management to track the effectiveness of the curriculum offered. The model for a dynamic look to decentralize curriculum have used charts track the effectiveness of aid, So that the degree of centralization and decentralization as a continuum in the x-axis and y-axis placed on the environment. Then consider the environmental requirements specified degree of centralization and decentralization, In general, given the characteristics of both the effectiveness of the system curriculum must travel to reach your goals, suggested.}, keywords = {curriculum system,centralization and decentralization,the effectiveness,decentralization model}, title_fa = {مدیریت اقتضایی مسیر اثربخشی در تمرکززدایی نظام برنامه درسی}, abstract_fa = {یکی از بحثهای عمده تعلیم و تربیت دنیا تمرکز و تمرکززدایی در آموزش و پرورش است؛ نگاه ایستا به برنامه درسی از اثربخشی لازم برای آموزش و پرورش برخوردار نیست. بررسی آرای اکثر علمای تربیتی این دیدگاه را نشان میدهد. هدف از پژوهش حاضر این است که مدلی ارائه دهیم که با نگاهی پویا و با در نظر گرفتن مقتضیات محیطی برای پیمودن برنامه درسی در راه تمرکز و عدم تمرکز مسیر اثربخشی را مشخص کند. در این مدل تمرکز و عدم تمرکز فی نفسه بد یا خوب در نظر گرفته نشده است، بلکه مقتضیات محیطی است که مناسب یا نامناسب بودن درجه تمرکززدایی را مشخص می کند. پژوهش حاضر از نوع کیفی و ابزار جمع آوری اطلاعات مشاهده، مصاحبه و مطالعه ی کتابخانه ای میباشد. در این بحث ابتدا مدلهای ارائه شده توسط ایزدی و مهر محمدی بحث شده، سپس مدل پیشنهادی تحت عنوان مدیریت اقتضایی مسیر اثربخشی برای برنامه درسی ارائه شده است. در این مدل برای داشتن نگاهی پویا جهت تمرکززدایی برنامه ی درسی از نمودار مسیر اثربخشی مدد جسته ایم، به گونه ای که درجات تمرکز و عدم تمرکز را به صورت یک پیوستار در محور xها و شرایط محیطی را روی محور yها قرار داده شده است. سپس با در نظر گرفتن مقتضیات محیطی درجاتی از تمرکز و عدم تمرکز مشخص شده، به طور کلی با توجه به ویژگیهای این دو مسیر اثربخشی که نظام برنامه درسی برای رسیدن به اهداف خود باید آن را بپیماید، پیشنهاد شده است.}, keywords_fa = {نظام برنامه درسی,تمرکز و عدم تمرکز,مسیر اثربخشی,مدل تمرکززدایی}, url = {https://qric.atu.ac.ir/article_1846.html}, eprint = {https://qric.atu.ac.ir/article_1846_2f93da06f4e14af4d2a5fbad419c2a27.pdf} } @article { author = {Safarnavadeh, Maryam and Mohamadi Farsani, Fariborz and جعفری قوام آباد, احمد}, title = {The Integrated curriculum model in Iran dental education}, journal = {Qualitative Research in Curriculum}, volume = {1}, number = {1}, pages = {61-80}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبائی}, issn = {2476-5783}, eissn = {2476-5791}, doi = {10.22054/qric.2015.1849}, abstract = {The aim of this study was Integrated curriculum model in Iran dental education present This study used a qualitative approach. The library studies and the analysis and interpretation of data from a study library, a possible variety of integration of the dental curriculum and the real experiences of some prestigious universities in the world were evaluated. Then based on theoretical arguments and empirical achievements of prestigious universities to design and deliver integrated curriculum model to generate action, and the model was validated theoretical way. The experiences of various universities combined dentistry course, it was concluded that the grant of the university curriculum model has been associated with positive outcomes. In total, the activities of the modified curriculum in these universities to focus on integrated approaches with a focus on "teaching with research,"evidence-based dentistry" and "entry of new knowledge" in the curricula of dental forms With regard to global experience and universities in the reform program of General Dentistry and development of integrated approach in the curriculum of the course,the pattern of dental education curriculum model will be consolidated at three levels (the scientific field, the field of study, subject or content of the course), with a decision on the four elements(objectives, content, methods and evaluation) and in accordance with the four principles (combining micro and macro levels at the same time, a variety of methods and multi-dimensional being, a balance between the central content integration programs, and the integration of the combined supplements out) the curriculum focuses on the production}, keywords = {Pattern,integrated curriculum,courses of General Dentistry}, title_fa = {الگوی برنامه درسی تلفیقی در آموزش دندانپزشکی عمومی ایران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، ارائه‌ی الگوی برنامه‌‌درسی تلفیقی در آموزش دندانپزشکی عمومی ایران بوده است. در این پژوهش از روش کیفی استفاده شده است. ابتدا با مطالعات کتابخانه‌ای و تحلیل و تفسیر اطلاعات حاصل از آن، انواع تلفیق ممکن در برنامه درسی دندانپزشکی و تجارب واقعی برخی از دانشگاههای معتبر جهان بررسی شد. سپس بر بنیاد استدلال‌های نظری و دستاوردهای تجربی دانشگاههای معتبر، به طراحی و ارائه الگوی راهنما جهت تولید برنامه‌درسی تلفیقی اقدام گردید و به شیوۀ نظری اعتبارسنجی شد. از بررسی تجارب دانشگاههای مختلف در تلفیق برنامه‌درسی دندانپزشکی، این نتیجه حاصل شد که عنایت این دانشگاهها به الگوی تلفیقی برنامه‌درسی با پیامدهای مثبت همراه بوده و در مجموع، محور فعالیت‌های تغییر و اصلاح برنامه‌درسی در این دانشگاهها را تمرکز بر رویکردهای تلفیقی با محوریت «آموزش توام با پژوهش»، «دندانپزشکی مبتنی بر شواهد» و «ورود دانش های جدید» در برنامه‌ریزی درسی دندانپزشکی تشکیل داده است. با عنایت به تجربه جهانی و دانشگاههای ایران در زمینه اصلاح برنامه‌های دندانپزشکی عمومی و بکارگیری رویکرد تلفیق در برنامه های درسی این دوره، الگوی برنامه‌ریزی درسی تلفیقی آموزش دندانپزشکی عمومی الگویی خواهد بود که در سه سطح (سطح حوزۀ علمی، سطح رشته تحصیلی، سطح برنامه موضوعی یا محتوای درس)؛ با تصمیم‌گیری در بارۀ چهار عنصر (اهداف، محتوا، روش و ارزشیابی) و با رعایت چهار اصل (تلفیق همزمان در سطح خرد و کلان؛ تنوع روشها و چند بعدی بودن؛ تعادل بین محتوا ـ فرایند محوری برنامه تلفیق؛ و مکمل بودن تلفیق از درون ـ تلفیق از بیرون) به تولید برنامه های درسی می پردازد}, keywords_fa = {الگو,برنامه درسی تلفیقی,دوره دندانپزشکی عمومی}, url = {https://qric.atu.ac.ir/article_1849.html}, eprint = {https://qric.atu.ac.ir/article_1849_bb97476e72fb66c71a43ed1ae9f71f7f.pdf} }