@article { author = {ادیب, یوسف and فتحی آذر, اسکندر and کریمی, سیدبهاالدین and سلطانی, اکبر}, title = {Master perception Conseling Group of null curriculum At the University: Qualitative Study}, journal = {Qualitative Research in Curriculum}, volume = {1}, number = {3}, pages = {1-25}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبائی}, issn = {2476-5783}, eissn = {2476-5791}, doi = {10.22054/qric.2016.7070}, abstract = {Master perception Conseling Group of null curriculum At the University: Qualitative Study One of the main problems in education curricula due to lack of attention to null aspects of the curriculum is to irreversible effects on the growth and development of students leaving. Hence the present study attempts to master perception Conseling group on the formation of their curriculum null. So research on target, Descriptive and qualitative – functional. Data collection is qualitative in nature That Determine the curriculum of null And Through the perspectives of teachers in shaping it And by means Semi-structured interviews and Library research is done. This study using purposive sampling And on the faculty Conseling group PNU city of Bukan done. The qualitative content analysis of information obtained from teachers' 5 main themes and 17 sub-themes. The main themes; Gender awareness, Lack of attention to the labor market of graduates, Lack of attention to multicultural issues, Lack of attention to life skills and Fields addiction.}, keywords = {"Curriculum","null curriculum","Professors PNU'}, title_fa = {ادراک استادان گروه مشاوره از برنامه درسی پوچ در دانشگاه: مطالعه کیفی}, abstract_fa = {یکی از مشکلات اصلی برنامه ریزی درسی در آموزش و پرورش ناشی از عدم توجه به جنبه های پوچ برنامه درسی است که اثرات غیر قابل جبرانی بر رشد و پیشرفت دانشجویان به جا می گذارد. با این توصیف پژوهش حاضر تلاش می کند تا به ادراک استادان گروه مشاوره در شکل گیری برنامه درسی پوچ بپردازد. بنابراین تحقیق براساس هدف، توصیفی و از نوع کیفی-کاربردی است. از لحاظ ماهیت گردآوری داده ها از نوع کیفی بوده که با هدف بررسی برنامه درسی پوچ و از طریق تبیین دیدگاه استادان در شکل گیری آن و با ابزار مصاحبه نیمه ساختاری و همچنین روش مطالعه کتابخانه ای انجام شده است. این پژوهش با استفاده از نمونه گیری مبتنی بر هدف و بر روی اساتید گروه مشاوره دانشگاه پیام نور شهرستان بوکان انجام پذیرفته است. از تحلیل محتوایی کیفی اطلاعات حاصل از نظرات اساتید 5 درون مایه اصلی و 17 درون مایه فرعی به دست آمد. درون مایه های اصلی شامل آگاهی های جنسیتی، عدم توجه به بازار کار فارغ التحصیلان، عدم توجه به مباحث چندفرهنگی، عدم توجه به مهارتهای زندگی و آگاهی در زمینه های اعتیاد می باشد.}, keywords_fa = {"برنامه درسی","برنامه درسی پوچ","اساتید دانشگاه پیام نور"}, url = {https://qric.atu.ac.ir/article_7070.html}, eprint = {https://qric.atu.ac.ir/article_7070_c51e792c30d3742533c5e672456f0259.pdf} } @article { author = {قاسم پور, عرفانه and ملکی پور, احمد and Zare-sefat, Sadegh}, title = {Spiritual component of the curriculum at the viewpoints of Noddings}, journal = {Qualitative Research in Curriculum}, volume = {1}, number = {3}, pages = {27-51}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبائی}, issn = {2476-5783}, eissn = {2476-5791}, doi = {10.22054/qric.2016.7072}, abstract = {Spiritual education is one of the most important educational issues. Achieving this ambitious goal in the educational system needs a map that education in literature, to say the curriculum. Identify elements of spiritual curriculum, which is the main purpose would be to achieve a comprehensive curriculum designed to provide spiritual education. These elements include the goals and aspirations of the learning process, the role of the learner, the learning environment, the role of teacher, teaching strategies and evaluation methods. In naming elements, from the perspective Miller is used. Although references may be able to Nasrdygry, an influential intellectual in the curriculum are achieved, but this study is not looking for such a purpose. This article, with descriptive approach and using library resources to investigate and explain the spiritual from the perspective of curriculum components Nel Noddings has one of the experts in the field of spirituality. In naming elements, from the perspective Miller is used. Although references may be able to Nasrdygry, an influential intellectual in the curriculum are achieved, but this study is not looking for such a purpose. This article, with descriptive approach and using library resources to investigate and explain the spiritual from the perspective of curriculum components Nel Noddings has one of the experts in the field of spirituality.}, keywords = {Component,Curriculum,Spirituality,spiritual curriculum,Noddings}, title_fa = {تبیین مولفه های برنامه درسی معنوی با نگاهی به دیدگاه نادینگز}, abstract_fa = {تربیت معنوی یکی از مهم ترین مسائل آموزشی و تربیتی می باشد. دستیابی به این هدف بزرگ در نهاد آموزش و پرورش، نیازمند نقشه ای است که در ادبیات علوم تربیتی، به آن برنامه درسی می گویند. شناسایی عناصر برنامة درسی معنوی، که هدف اصلی تحقیق می باشد، می تواند نیل به طراحی برنامة درسی جامع در زمینه تربیت معنوی را فراهم سازد. این عناصر شامل اهداف و آرمان، فرآیند یادگیری، نقش یادگیرنده، محیط و فضای یادگیری، نقش معلم، راهبرد تدریس و ارزشیابی می باشد. در نام گذاری عناصر، از دیدگاه میلر استفاده شده است. هرچند ممکن است با مراجعه به منابع بتوان به عناصردیگری، که در برنامۀ درسی معنوی تأثیرگذار هستند، دست یافت، اما این پژوهش دنبال چنین هدفی نیست. این مقاله، با رویکردی توصیفی‌ و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به بررسی و تبیین مولفه های برنامه درسی معنوی از منظر نل نادینگز یکی از صاحب نظران در حوزه معنویت پرداخته است.}, keywords_fa = {مولفه,برنامه درسی,معنویت,برنامه درسی معنوی,نادینگز}, url = {https://qric.atu.ac.ir/article_7072.html}, eprint = {https://qric.atu.ac.ir/article_7072_0a27dfb46a882ae769cee907b0dcae08.pdf} } @article { author = {Maleki, Hassan and Salmani, Babak and Abbaspour, Abbas and Hakimzadeh, Rezvan and Amir Teimouri, Mohammad Hassan}, title = {Teacher Leadership in the Implementation of the Curriculum: Challenges and Opportunities}, journal = {Qualitative Research in Curriculum}, volume = {1}, number = {3}, pages = {53-81}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبائی}, issn = {2476-5783}, eissn = {2476-5791}, doi = {10.22054/qric.2016.7069}, abstract = {For many years the debate was about the role of the teacher in the implementation of curriculum of the various aspects in educational management issues, supervision and guidance, and emphasized teacher’s role in the teacher guides. However, according to the teacher's role in the "teacher leadership" with a focus on the implementation of the curriculum in the research literature within the subject was ignored and unknown. This study has dealt with analyze the leadership of teachers in the curriculum of the features, advantages and disadvantages of it. The current study was administrated through application of descriptive-analytic method. The findings suggested that there was a relationship between teacher leadership and distributed leadership in school and leadership in the school can be distributed among teachers that the subject be followed effectiveness of teachers in implementing the curriculum. Finally, the study concluded that teacher leadership is possible and requirement and possibilities for complete success in this role depends on more researches, appropriate conditions in schools and their teachers.}, keywords = {teacher leadership,distributed leadership,professional learning community,the implementation of curriculum}, title_fa = {رهبری معلم در اجرای برنامه درسی؛ چالش ها و فرصت ها}, abstract_fa = {چکیده برای سالیان بسیاری بحث در خصوص نقش معلم در اجرای برنامه درسی از جنبه‌های مختلفی در مباحث مدیریت آموزشی، نظارت و راهنمایی تعلیماتی و تأکید بر نقش وی در راهنماهای معلم مطرح بوده است. با این وجود توجه به نقش معلم در قالب عنوان«رهبری معلم» با محوریت اجرای برنامه درسی در ادبیات پژوهشی داخل موضوعی مغفول و ناشناخته می‌باشد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل رهبری معلم در برنامه درسی به ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن پرداخته است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی_تحلیلی صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین رهبری معلم و رهبری توزیع‌یافته در مدرسه رابطه وجود داشته و رهبری در مدرسه می‌تواند در میان معلمان «توزیع» گردد که این امر می‌تواند اثربخشی معلمان در اجرای برنامه درسی را در پی داشته باشد. در نهایت این مطالعه نتیجه می‌گیرد که رهبری معلم امری شدنی است که اقتضاء و امکان برای مؤفقیت کامل در این نقش به انجام پژوهش‌های بیشتر، وجود شرایط مناسب در مدارس و البته خود معلمان بستگی دارد.}, keywords_fa = {رهبری معلم,رهبری توزیع‌یافته,اجتماع یادگیری حرفه‌ای,اجرای برنامه درسی}, url = {https://qric.atu.ac.ir/article_7069.html}, eprint = {https://qric.atu.ac.ir/article_7069_7a686bc7c56c59b2be8b8797f18d8d0c.pdf} } @article { author = {گیوکی, سمیه and رستمی نژاد, محمدعلی and شکوهی فرد, حسین and زنگویی, اسدالله}, title = {Qualitative approach to evaluating changes in scarifying schools Quran curriculum}, journal = {Qualitative Research in Curriculum}, volume = {1}, number = {3}, pages = {83-107}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبائی}, issn = {2476-5783}, eissn = {2476-5791}, doi = {10.22054/qric.2016.7071}, abstract = {In order to keep pace with developments in the field of science and knowledge, and meet the needs of the individual and society, it is necessary to revise the curriculum in this regards evaluating the results of changes is critical. Due to changes in the scarifying school’s Quran curriculum; evaluating the results of these changes was the aim of this study with using qualitative approach.The population were all teachers of Birjand’s primary scarifying schools in the 2013-2014 academic years. The method of collecting data was semi-structured interview. Based on grounded theory strategy, data were analyzed with open, axial and selective coding. Results in objective element 1) multiplicity of purposes, 2) lack of time, 3) existing individual differences, 4) The difficulty of some messages and “Partial realization of the objectives” were revealed as category. In content element 1) High volume, 2) lack of time, 3) lack of fitness to age, 4) the unequal distribution areas, 5) effective in growing the values, 6) satisfaction from added content, 7) Effective in self-regulation; and “ content role in achieving the goals” revealed as a category. In the method Element 1) the use of old empirical methods, 2) embracing the new approach, 3) participation and collaboration, and 4) the role of model and media; “Method is effective in achieving the goals” extracted as a category. In evaluation element 1) the relative satisfaction of descriptive evaluation, 2) satisfaction of descriptive evaluation and a category of "evaluation effective in achieving the goals" were extracted.}, keywords = {Quran Curriculum,changes in education,Curriculum,Evaluation,qualitative approach}, title_fa = {رویکرد کیفی به ارزشیابی تغییرات برنامه درسی قرآن مدارس شاهد و ایثارگر}, abstract_fa = {به‌منظور همگامی با تحولات گسترده در عرصه علم و دانش و پاسخ‌گویی به نیازهای فردی و اجتماعی، بازنگری در برنامه‌درسی ضروری است؛ از سوی دیگر ارزشیابی نتایج تغییرات نیز امری حیاتی تلقی می‌شود. با توجه به تغییراتی که در برنامه درسی مدارس شاهد و ایثارگر انجام شد، بررسی نتایج تغییرات مذکور با رویکرد کیفی هدف پژوهش حاضر است. جامعه آماری، کلیه معلمان دوره اول مدارس ابتدایی شاهد و ایثارگر شهر بیرجند به تعداد 21 نفر در سال‌ تحصیلی 94-93 بودند. با توجه به روش گردآوری داده و اطلاعات که مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود نمونه‌ای به تعداد 15 نفر به شیوه اشباع نظری حاصل شد. داده‌ها بر اساس استراتژی تئوری مفهوم‌سازی بنیادی، به صورت کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. در عنصر هدف چهار مفهوم 1) تعدد اهداف،2) کمبود زمان، 3) وجود تفاوت‌های فردی،4) دشواری برخی پیام‌ها و یک مقوله‌ی "تحقق نسبی اهداف" بدست آمد. درعنصر محتوا هفت مفهوم 1) حجم زیاد، 2) کمبود زمان،3) عدم تناسب با سن،4) توزیع نامساوی حیطه‌ها، 5) مؤثر بر رشد ارزش‌ها،6)رضایت از مطالب افزوده، 7) مؤثر در خودراهبری و یک مقوله‌ی "نقش محتوا در تحقق اهداف" شکل گرفت. درعنصر روش چهار مفهوم 1) کاربرد روش تجربی قدیم،2) استقبال از روش جدید،3) جلب مشارکت و همکاری،4) نقش الگو و رسانه و یک مقوله‌ی "روش، مؤثر در تحقق اهداف" حاصل گردید. درعنصر ارزشیابی، دو مفهوم 1) رضایت نسبی از ارزشیابی توصیفی،2) رضایت از ارزشیابی توصیفی و یک مقوله "ارزشیابی، مؤثر در تحقق اهداف" بدست آمد.}, keywords_fa = {برنامه درسی قرآن,تغییرات آموزشی,برنامه درسی,ارزشیابی برنامه,رویکرد کیفی}, url = {https://qric.atu.ac.ir/article_7071.html}, eprint = {https://qric.atu.ac.ir/article_7071_09341742fba4e706f91526587e8d9233.pdf} } @article { author = {علیپور, وحیده}, title = {A Qualitative Study of Barriers to Critical Thinking in the Curriculum of Secondary Education: Perspectives of Curriculum Specialists}, journal = {Qualitative Research in Curriculum}, volume = {1}, number = {3}, pages = {109-126}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبائی}, issn = {2476-5783}, eissn = {2476-5791}, doi = {10.22054/qric.2016.3562}, abstract = {The main purpose of education, training should be creative and thoughtful people. Critical thinking is a new model of educational system. The purpose of the present study is to investigate the qualitative barriers to critical thinking in the curriculum of secondary education from the perspective of curriculum specialists. The trend of this qualitative research is a GT method. The sample of this study included experts who were working at high schools. We selected them through purposive sampling and finally based on data saturation we selected 18 of them. Data collection was conducted through structured interview. The results of this qualitative study showed that issues such as policies and missions of the educational system and the social, cultural, and prevailing circumstances in the field of teacher training, content, objectives and teaching method are the barriers of critical thinking.The results of this qualitative study showed that issues such as policies and missions of the educational system and the social, cultural, and prevailing circumstances in the field of teacher training, content, objectives and teaching method are the barriers of critical thinking.}, keywords = {Critical Thinking,Curriculum,Secondary Education,Qualitative research}, title_fa = {بررسی کیفی موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه از دیدگاه متخصصان برنامه درسی}, abstract_fa = {هدف اصلی تعلیم و تربیت، بایستی تربیت انسان‌های متفکر و خلاق باشد. تفکر انتقادی به‌عنوان یکی از الگوهای نوین در نظام تربیتی می‌باشد. هدف مقاله حاضر بررسی کیفی موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه از دید متخصصان برنامه درسی با می باشد. گرایش مورد نظر در پژوهش کیفی نظریه زمینه ای (Gt) و جامعه مورد بررسی در بخش کیفی متخصصان برنامه درسی شاغل در آموزش و پرورش که بر دوره متوسطه اشراف دارند، می باشند که از این جامعه با نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع 18متخصص برنامه درسی به عنوان موردهای مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های عمیق بودند. نتایج پژوهش کیفی بیانگر آنند که مقولاتی مانند سیاست ها و رسالت های نظام آموزشی و شرایط اجتماعی ـ فرهنگی جامعه و شرایط موجود در زمینه تربیت معلم، محتوا، اهداف و روش تدریس از موانع تفکر انتقادی می باشند. نتایج پژوهش کیفی بیانگر آنند که مقولاتی مانند سیاست ها و رسالت های نظام آموزشی و شرایط اجتماعی ـ فرهنگی جامعه و شرایط موجود در زمینه تربیت معلم، محتوا، اهداف و روش تدریس از موانع تفکر انتقادی می باشند.}, keywords_fa = {تفکر انتقادی,برنامه درسی,آموزش متوسطه,پژوهش کیفی}, url = {https://qric.atu.ac.ir/article_3562.html}, eprint = {https://qric.atu.ac.ir/article_3562_6618ada09cf0a4c62f797525ddebd1d3.pdf} } @article { author = {سلیمی, جمال and بلندهمتان, کیوان and یاری, خاطره}, title = {Curriculum and critical thinking: The study of Postgraduate student’s experiences}, journal = {Qualitative Research in Curriculum}, volume = {1}, number = {3}, pages = {127-165}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه علامه طباطبائی}, issn = {2476-5783}, eissn = {2476-5791}, doi = {10.22054/qric.2016.7103}, abstract = {The purpose of research is study of graduate student’s experiences regarding to relation of critical thinking and curriculum. The approach of study is qualitative research approach and methodology is phenomenography. Graduate students in Faculty of Humanities and Social Sciences (University of Kurdistan) participated in interviews. Participants were selected using typical sampling and data collection is continued until the data reaches saturation. Semi-structured interviews are the primary source of data collection in this study. Data were analyzed using three levels of open, axial, and pattern coding. The second step was to draw the internal and external horizon and eventually results were obtained outcome space of research. The results of this research showed five descriptive categories that include: the nature of critical thinking, teaching critical thinking, character education and training of critical thinking, the results of teaching of critical thinking and the elements of critical curriculum, and how to teaching critical thinking.}, keywords = {Students experiences,Critical Thinking,Curriculum,phenomenography}, title_fa = {برنامه درسی و تفکر انتقادی: مطالعه تجارب دانشجویان کارشناسی ارشد}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی تجارب دانشجویان کارشناسی ارشد در ارتباط با مفهوم تفکر انتقادی در برنامه درسی است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی و روش پژوهش پدیدارنگاری است. جهت جمع آوری داده‌ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش 15 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان بودند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و فرایند جمع آوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. داده‌های بدست آمده از این مصاحبه‌ها با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و منتخب تجزیه و تحلیل شدند و ضمن ترسیم افق های درونی و بیرونی، در نهایت فضای نتیجه تحقیق حاصل گردید. نتایج بیانگر پنج طبقه توصیفی است که عبارتند از: ماهیت تفکر انتقادی، فرایند یاددهی- یادگیری تفکر انتقادی، خصوصیات آموزش دهنده و آموزش گیرنده تفکر انتقادی، نتایج استفاده از آموزش تفکر انتقادی و عناصر لازم در برنامه درسی، آموزش تفکر انتقادی. همچنین یافته‌های پژوهش نشان داد که با فراهم آوردن زمینه‌های لازم مانند غیر متمرکز کردن ساختار آموزشی و توجه به رشد شناختی فراگیران؛ فراهم نمودن زمینه برای رشد گونه های آموزش یادگیرنده محور و مساله محور می‌توان تفکر انتقادی را آموزش داد. در این فرایند لازمه‌ی یک استاد (مدرس) ویژگی‌های مانند، انتقاد پذیر بودن، احترام گذاشتن به نظر دانشجو و سعه صدر، و ویژگی‌های یک دانشجو(یادگیرنده)، کنجکاوی و پرسشگری است که با ایجاد یک جوی توأم با همکاری و همدلی می‌توان تفکر انتقادی را در فراگیران بوجود آورد.}, keywords_fa = {تجارب دانشجویان,تفکر انتقادی,برنامه های درسی,پدیدارنگاری}, url = {https://qric.atu.ac.ir/article_7103.html}, eprint = {https://qric.atu.ac.ir/article_7103_0a759bbd211abb0239449d0da78c3f9c.pdf} }